«Циклон» — легенда одеського портофлоту
В рамках проєкту "Неймовірний порт"
1947 рік. Усі провідні газети Нью-Йорка сповіщають своїх читачів про, здавалося б, малозначущу дрібницю життя величезного мегаполіса: до міста прибув екіпаж моряків, який має перегнати в Одесу невеличкий — 26 метрів завдовжки — портовий буксир US Army ST490. Особливість ситуації полягала в тому, що через Атлантику суденце мало йти власним ходом. Американські газети вже сповістили своїх читачів, що йдеться про четверту спробу перегону через океан буксира з визначеним районом плавання «закриті акваторії портів і річок». Попередні три спроби закінчилися втратою суден.
Більшу частину шляху в океані US Army ST490 йшов на буксирі за пароплавом «Генерал Черняховський». Цілодобово на кормі океанського судна вахтові матроси тримали напоготові сокиру, якою належало перерубати 500-метровий манільський трос у випадку, якщо герметично заварений корпус буксира перевернеться або щезне під водою.
І такі випадки не забарилися: уже на початку подорожі караван потрапив у зону потужного циклону. Вісім діб океан шаленів 8–9-бальним штормом. На гребенях велетенських хвиль маленький буксир почувався шкаралупкою волоського горіха і час від часу давав аварійно небезпечний крен. Але, хвалити Бога, ситуація виправлялася за мить до того, як гостре лезо сокири мало перерубати канат. Моряки безупинно відкачували воду з машинного відділення, відчайдушно боролися за живучість судна при високій температурі у задушливих тісних відсіках, пересуваючись по судну через внутрішні ходи сполучення…
Стійкість екіпажу і фантастична судноводійська майстерність капітана Порфирія Біюля виявилися сильнішими за несамовиту стихію атлантичного шторму. І заслуженою нагородою морякам стали «блискавки» світових телеграфних агенцій: уперше в історії судноплавства портовий буксир дедвейтом усього 240 тонн здійснив перехід через океан і п’ять морів, подолавши 5739 миль (від Гібралтару до Одеси судно йшло власним ходом)!
В Одеському порту US Army ST490 отримав нове ім’я — «Циклон» і одразу став на трудову вахту.
У 1952 році капітаном буксира призначили фронтовика Михайла Спектора. Михайло Самійлович був людиною стійких морально-етичних принципів і мав неабиякі організаторські здібності. При ньому екіпаж «Циклону» на довгі роки став найкращим у портофлоті й постійно демонстрував високі виробничі показники. У капітана був «пунктик»: своїх підлеглих, особливо молодих, він переконував вступати до вишів і технікумів. Випускників «плавучого університету» М. Спектора ставили на підсилення екіпажів інших суден портофлоту, і багато хто з них зробив кар’єру моряка закордонного плавання.
У перші десятиліття роботи в порту «Циклон» виконував головним чином буксирувально-кантувальні операції. Коли з часом портофлот поповнився потужнішими і маневренішими буксирами, ветерана-паровичка (судно було оснащене одним паровим двигуном у 650 кінських сил) стали використовувати для буксирування несамохідних барж із піском, доставки постачання на рейд і як роз’їзний катер.
У 1981 році «Циклон» удруге став знаменитим далеко за межами Одеси — завдяки зйомкам у порту художнього фільму «Бережіть жінок». Як з’ясувалося згодом, ті зйомки стали лебединою піснею заслуженого трудівника моря. Взимку 1982 року під час виконання виробничого завдання у складних метеорологічних умовах (ураганний вітер, крижані поля в акваторії) «Циклон» проборов днище і за дві хвилини опустився під воду. Старе судно оперативно підняли на поверхню. Однак питання про ремонт «Циклону», який на той момент числився на балансі судноремонтного заводу №1, довго залишалося відкритим…
Де і коли «Циклон» закінчив свою біографію — достеменно невідомо. «Морська енциклопедія Одеси» каже: «Дата списання не визначена». І це вже заключна, неймовірна історія маленького портового буксира. У Вічність він відійшов справжнім Летючим Голландцем…